Stig Östlund

måndag, januari 03, 2011

Beredskap mot svininfluensan höjs

Svenska Dagbladet
Det följande är utdrag ur dagens Svenska Dagbladet (en av mina dagligt lästa/skummade dagstidningar)
En sjuårig pojke i Helsingborg dog under nyårshelgen i svininfluensa. Det är det första dödsfallet under den här influensasäsongen. Nu höjs beredskapen mot sjukdomen i takt med att antalet insjuknade ökar stadigt från vecka till vecka.


Merparten av de som hittills insjuknat i Sverige är inte vaccinerade sedan tidigare. Till skillnad från ifjol kallas i år ingen till vaccination, utan samtliga som vill vaccinera sig måste själv söka sig till sin vårdcentral. Framförallt gäller det personer över 65 år och de som är yngre men tillhör en riskgrupp, enligt Anders Wallensten, läkare på Smittskyddsinstitutet.

Viktigt att komma ihåg är att vi hittills i år bara haft ett dödsfall och den pojken hade en riskfaktor. De flesta kommer väldigt lindrigt undan. Det är ju långt mycket fler än 65 personer som insjuknat men som inte behövt uppsöka vård, säger Anders Wallensten. / SvD

Spontan Anm.: Svenska Dagbladet är en av de få svenska rikstidningar jag anser vara värd att uppmärksamma.
Men t.ex. i Sundsvall missgynnas vi när det gäller prenumeration. Tidningen utskickas per post vilket ju bl.a. betyder att man inte får den förrän efter helgen (och att man som jag som bor ett par trappor upp i fastigheten måste, hemska tanke, gå ett antal trappsteg för att hämta den i brevlådan). Att SvD "släpper" en del prenumeranter pga detta är en gåta.
Drömmen är dock, apropå tidningar som det är värt att uppmärksamma, att få New York Times och spanska, lika högklassiska El País i dörrinkastet varje morgon.
För undvikande av missförstånd: min beundran för nämnda tidningar har inte med politik att göra, när tillfälle ges (biblioteket, nätupplagorna är fattiga) läser eller skummar jag t.ex. gärna igenom Arbetet, Norrskensflamman, och Proletären.
Vad gäller de lokala tidningarna i min hemstad har jag helt tappat intresse, de blir sämre och sämre anser jag , och har nu överskridit smärtgränsen. Nackdelen är att man som icke prenumerant kanske missar lokala aktiviteter som skulle kunna vara av intresse; å andra sidan har det visat sig att de lokala aktiviteterna som kunde intressera mig är få om inte ringa, så det är nog så att jag nog inte behöver gräma mig (och gör det inte heller). Det är annat med t.ex. min senaste hemvist Göteborg, där måste man (jag) noga läsa del 3 av GöteborgsPosten, för att inte missa något av det myckna intressanta utbudet vad gäller musik, teater, populärvetenskapliga föredrag mm.

Bloggarkiv