Stig Östlund

fredag, januari 14, 2011

Delstaten Rio de Janeiros (o) tur

Skyfall och lerskred i bergen norr om Rio de Janeiro drabbar Brasilien hårt. Över 500 omkomna har hittills påträffats.

Av dem 208 i staden Teresopolis, tio mil norr om Rio (se kartan).
"Quase 500 mortos por chuva na Região Serrana do Rio
A cidade de Nova Friburgo está destruída e contabiliza mais de 200 vítimas. Deve ---"
/Tidning i Brasilien: staden Nova Friburgo [kartan: no om Teresópolis]  förstörd och minst 225  har omkommit.
Teresópolis och Petrópolis,  sv om Teresópolis, är andra hårt drabbade städer.


Nova Friburgo innan katastrofen






Brasiliens president Dilma Vana Rousseff i området igår

 Brasilien igår

Tidigt i går svensk tid "pratade" jag på Messenger med vänner som bor i Minas Gerais alldeles vid gränsen till delstaten  Rio de Janeiro (jag "messar med Amerika [Syd- Mellan- och/eller Nord]  praktiskt taget dagligen). Inget nämndes om katastrofen (jag vet inte när naturens "hämnd" började att ge sig till känna). Jag hoppas få en  "personligt färgad rapport" i kväll.

Här från liftkorgen får man en hyfsad bil av Nova Friburgo före katastrofen:








Ovan: Bilder från Brasilien igår.
Det är nästan skrämmande hur naturen numera beter sig på vårt stackars jordklot. Får vi skylla oss själva?
Jag tror det. Kanske det är hög tid att bl.a., hemska tanke bland folket,   lämna bilen därhän och börja att ta t.ex. Greenpeace, Miljöförbundet Jordens Vänner och Miljöpartiet på allvar (?).
Hur som helst, det känns rättvist att naturen hämnas.

Bloggarkiv