Stig Östlund

torsdag, januari 27, 2011

Ingvar Kamprad kommenterar Uppdrag Granskning

Från IKEA:s hemsida:

”Jag förstår inte riktigt vad Uppdrag Granskning menar när de säger att jag hållit Inter IKEA och hur det ägs hemligt, eller att jag inte skulle ha berättat hur det egentligen ligger till.
Det är inte sant.
Såväl jag som företrädare för Inter IKEA har vid upprepade tillfällen, bland annat i flertalet intervjuer under 90-talet och senare, redovisat hur Inter IKEA Group är uppbyggt. Vi har även redovisat att det ägs av en stiftelse, att stiftelsen äger sig själv samt att den kontrolleras av min familj och närstående rådgivare.
Däremot har vi inte tidigare berättat att namnet på stiftelsen är Interogo och att dess säte är Liechtenstein, något som i sammanhanget helt saknar betydelse.
Det är förvånande att Uppdrag Granskning, trots att företrädare för olika delar inom IKEA har svarat på alla deras frågor, väljer att rycka saker ur sitt sammanhang, insinuera en mängd saker och framställa Inter IKEA som något suspekt. Inter IKEA är franchisegivaren för IKEA konceptet och har till uppgift att säkra dess långsiktiga framgång. Det är inget konstigt med det.
I programmet visas också en sekvens där jag blir irriterad på TV-teamet. Även det rycker Uppdrag Granskning ur sitt sammanhang. Jag är snart 85 år gammal, hade haft en lång dag och var mycket trött efter att ha hållit mitt årliga jultal och personligen tackat över 1000 medarbetare för det gångna året. Journalisten och en kameraman dök oväntat upp i mörkret på ett område som tillhör IKEA och jag blev irriterad, precis som vem som helst hade kunnat bli i den situationen.
IKEA är idag ett internationellt varumärke men också en av de främsta reklampelarna i världen för Sverige och det svenska. Våra rötter finns i Småland. Och det är vi stolta över.”

Bloggarkiv