Stig Östlund

söndag, januari 02, 2011

Sjävmordsbombarens rara änka talar ut. Kan man lita på henne?

Mona Thwany med sin nu döde stolle till make

Änkan till självmordsbobmaren i Stockholm i december Mona Thwany, 28 år, har intervjuats av News of the world.  Intervjun är gjord av  journalisten Yvonne Ridley som konverterat till islam och satt fången i Afghanistan 2001. an bör alltså ta intervjun med en nypa salt.
Mona Thwany påstår att hon tio minuter för dådet fick ett mejl med en MP3-fil.
– Jag trodde att det kanske var en låt, jag bestämde mig för att lyssna på den när jag nattat barnen, berättar hon.
Nu lever Mona Thwany gömd – hotad till livet av personer som tror att hon delar sin makes extrema åsikter. Till News of the world säger hon att hon inte hade en aning om planerna.
– När jag ser tillbaka så blev han allt mer religiös.
Mona Thwany bor med sina tre barn i Luton där tydligen så många andra suspekta islamister bor. , där paret träffades när de studerade på universitetet. Hon har hemlig adress och skyddas av polis efter att ha blivit hotad till livet. Mona Thwany berättar för tidningen att det var Abdulwahabs syster som berättade om terrordådet:
– Hon ringde och frågade om jag kollat min mejl. Jag såg nyheten på nätet och frågade om det var Taimour. Hon sa ”Ja, han är borta”. Jag kunde inte tro det. Jag blev chockad och skrämd. Jag blev väldigt rädd.
Om makens extrema åsikter säger Mona Thwany:
– Han pratade aldrig politik med mig. Han var arg över Irakkriget, men inte överdrivet.

Bloggarkiv