Stig Östlund

fredag, januari 07, 2011

Toaletten ny anslagstavla (Sydney)


Ledningen vid barnsjukhuset i Sydney tröttnade på att det dåliga gehöret för traditionella nyhetsbrev. Nu har de upptäckt att toaletten är ett bra ställe att förmedla sig.
Varannan månad sätts nyhetsbrevet Toilet Paper, upp på akutavdelningens personaltoaletter på barnsjukhuset i Westmead, skriver det australiska nyhetsbrevet 6minutes.
Ledningen hade märkt att andra informationsvägar gav litet gehör på den stressiga akutavdelningen.
För att ta reda på om toaletterna var ett bra informationsforum gjordes ett test, vars resultat publicerats i tidskriften Emergency Medicine Australasia.
I nyhetsbrevet på toalettväggarna lade sjukhusets ledning in information om en verksamhetsförändring som inte fanns att läsa någon annanstans.
En enkät visade att 61 procent av de 115 anställda på akuten kände till förändringen och att hälften av dem sa att de hade läst det i Toilet Paper. 12 procent hade fått informationen av någon annan, skriver 6 minutes.
Nyhetsbrevet visade sig vara mest effektivt på damtoaletterna, men yrkesroll och antal toalettbesök hade ingen betydelse för hur väl budskapet gick fram.
Författarna anser det bevisat att nyhetsbrevet är en värdefull informationskanal och att ytterligare studier krävs för att klarlägga möjligheterna till kommunikation via toalettutrymmena. / Dagens Medicin

Bloggarkiv